Doorgaan naar hoofdcontent

Het regent spetterspat!

 Beste ouder(s),


Het laatste thema voor de vakantie ging voornamelijk over 'de regen'. Regen hadden we zeker en vast genoeg. ;)  Lang leve de paraplu en een fijne regenjas, want zo konden we met onze laarsjes aan stappen in het bos & op de speelplaats. Plezier verzekerd!


                   Kijken jullie even mee?


We begonnen met het waarnemen van allerhande materialen zoals een paraplu. 

Waarvoor hebben wij die nodig? Hoe doen we die OPEN/TOE? 


                                     



                            




Onze zotte juf Kristien had ook een paraplu. 



Wie deed er ook supergek en zat op de paraplu? Uiteraard onze gekke pop Maggy. 

We bekeken de laarsjes & ook de regenjas van de juf.

   

We stonden stil bij het boekje 'HOI, HET REGENT' waarbij een poesje de grote donkere wolk zag naderen, maar dan maar besloot te rennen zo snel ze kon. Uiteindelijk besefte ze dat ze de regen best fijn vond! 


Gekoppeld aan dit boekje gingen we van start met het maken van donkere wolken. Zo maakten de kleuters een afdruk door gebruik te maken van een plexiplaat. We stonden stil bij de kleuren die we nodig hadden. Met zwart, blauw, wit,.. gingen we aan de slag. De afdruk was altijd een beetje 'toveren' want we wisten nooit wat het precies zou worden.


We schilderden op een plexiplaat. 


Of we krasten op een plexiplaat. 




TADAAAA! 



Ook maakten sommige kleuters een afdruk met water, verf & de plexiplaat. 



Wat komt er nu weer precies uit een donkere wolk? Regen natuurlijk! Dus we maakten ook regen.    We stonden opnieuw stil bij het kleur 'blauw' en leerden lichtblauw en donkerblauw maken. 


Met bubbelplastiek stempelden we voetjes op een grote, lange strook. Thihi, dat was grappig!








Wie kan er raden van wie deze voetjes zijn? :)




Af en toe wanneer het had geregend, gingen we buiten kijken. 
Wat is er veranderd? 
Wat blijft er DROOG? Wat is er NAT? Hoe kwam dit? 

De glijbaan was nat. De banken ook! Onze fietsjes bleven droog. 





In de verschillende hoekjes in de klas speelden we ook spelletjes. 
Aan het magneetbord legden we de focus op verschillende zoekopdrachtjes. 






Welke kleren hebben we nodig als het regent? 
Er zaten uiteraard wat foppertjes bij! 









Bolletjes rollen met plasticine. Spetterspat. 
Zo maakten we druppels op de paraplu of onder de grote, grijze wolk. 





Welke paraplu hoort bij welk jongetje/meisje? 
De kleuters moesten aandachtig kijken naar het kleur van de paraplu,
 maar ook naar het vriendje dat de paraplu vasthield. 





Knipperdeknip, de vriendjes knipten in verschillende kleuren BLAUW.


Hoeveel druppels regen komt er uit de wolk? 
Tellen kwam zo aan bod.
Zowel de druppels als de wolkjes hadden de vriendjes zelf gemaakt! 




In de klas vinden de vriendjes het ook altijd fijn om te puzzelen.




Altijd gezellig samen kijken in een prentenboek. 





In klas hadden we ook een blotevoetenpad. 













Fijne vakantie allemaal! 



















&

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dozen groot, dozen klein!

Dozen, wat een ontdekking! Ze kunnen alles zijn wat je maar wilt: een huis voor je knuffels, een raket om naar de maan te vliegen, of een schatkist vol goud. Je kunt er in kruipen, op zitten, of ze gebruiken om je eigen avonturen te verzinnen. En weet je wat? Soms is de doos nog leuker dan wat erin zit!  Wat zou jij maken van een doos?                                    De eerste dag zagen we in de klas allerhande dozen. Maggy de klaspop was een grote sloeber en had zich verstopt onder een doos.  Maggy, waar ben jij? :)  We bekeken de dozen goed. Welke kleur heeft een doos? Hoe ziet een doos eruit? Waarvoor gebruiken we dozen? We speelden allerhande bewegingsspelletjes met dozen.                               Op de dobbelsteen stonden allerhande bewegingsopdrachten.  De kleuters sprongen van de ene d...

Welkom! Kom erbij!

De start van het nieuwe schooljaar, altijd wel wat spannend voor zowel de juf als de vriendjes van de klas! Zo mochten we nieuwe vriendjes verwelkomen en leerden we de hoekjes van de klas kennen. We maakten kennis met Maggy de klaspop en stonden stil bij de afspraken van de klas. Kijken jullie even mee? 😀 WELKOM!  de hoekjes verkennen  activiteiten in begeleide groep: We speelden een memoryspel met hun symbooltjes. De juiste figuurtjes zoeken uit een boek.  Welk symbool is van wie? Welke kleuren gebruiken we?  De aanwezigheidskalender knutselen in de klas zodat we zien wie wel of niet op school is. Dit deden we aan de hand van verschillende technieken. (scheuren van papier, stempelen met een ballon, knikkerverven,...)  met juf Kristien kokkerellen Smullen in de eetzaal!  Buitenspeelnamiddag! Op vrijdagmiddag mogen de vriendjes spelen op de glijbaan of in de zandbak. Ook fietsen met hun eigen fiets vinden ze de max!  Heerlijk genieten van het zonnetje ...

De koude tenen van Sinterklaas

We leerden over Sinterklaas in de klas. Hij kwam op 6 december langs op onze school om zijn verjaardag te vieren met alle vriendjes van de Mozaïek! Kijken jullie even mee naar de blog?  Veel kijkplezier!  We startten het thema met een waarneming van de kleren van Sint & Piet.  Hieraan gekoppeld mochten we kennismaken met het prentenboek ' De koude tenen van Sinterklaas' . Sinterklaas had het koud toen hij in ons land toekwam en er bleek enkel maar zomerkledij in zijn koffer te zitten? Wat nu... gelukkig kwamen ze bij een marktje terecht die allerhande wanten, sjaals en mutsen verkocht. Zo had Sinterklaas het uiteindelijk alsnog lekker warm!  Met dit boekje als intro stonden we stil bij alle kledij. Winterkledij, zomerkledij... regenkledij etc. Thihi, Maggy & Martha verkleden zich ook eens graag!  Geu, wat is dat daar? Zouden de pieten in de tent liggen slapen?  Mooooh, ze hebben ontbeten op onze school. Waar zijn de pieten nu toch?  Bij de klei...

Ballonnen hier, ballonnen daar!

                                    Beste ouder(s), het thema 'jarig zijn' hebben we met veel toeters en bellen gevierd, maar vooral heel wat ballonnen. Bij dit thema leerden we dan ook het kleurtje 'geel' kennen. We stonden stil bij de rituelen rond een verjaardag en mochten ook onze eigen kroon maken. We gingen op uitstap naar de bakker en kochten heerlijke gebakjes. Wist je dat Maggy en Martha op dezelfde dag jarig waren? Grappig hé! Er werd dan ook een groot feest gevierd met alle vriendjes samen.  Kijken jullie even mee?  Hé, kijk daar! Wat zweeft daar tegen het plafond? Zijn dat toverballonnen?  We mochten een kroon knutselen. Eerst maakten we de strook. We schilderden eerst de strook in één kleur. Daarna stempelden we met een ballon op de strook.  De kleuters knutselden ballonnetjes met verschillende technieken. Ze mochten papiertjes scheuren om op een ballonnetje te...

Op stap naar het bos

Op stap naar het bos met de bus... wat een beleving!  We mochten aandachtig kijken, luisteren & voelen van wat de natuur ons te bieden heeft.  Kijken jullie even mee? De wielen van de bus die draaien rond, draaien rond, draaien rond,...;) Op ontdekking in het bos waar we allerhande diertjes hebben gespot, maar ook verschillende kleuren bladeren,... We mochten zo ook eens onze oogjes sluiten en luisteren naar de verschillende vogeltjes.  We mochten klimmen en klauteren.  We gingen op ontdekking. Wat vonden we allemaal in het bos?  Moh wat was dat? Paddenstoelen!   We mochten een boom knuffelen.                                                We hebben ook enkele diertjes gespot!                                            ...

Wat een gezellige tijd...

Het laatste thema voor het einde van het jaar was uiteraard kerst. We leerden het kerstverhaal kennen. Knutselden een werkje voor het nieuwe jaar en vierden samen kerst in de klas!  Veel kijkplezier!  We mochten een hele GROTE kerstboom versieren in de klas. We keken wie er groter/kleiner was dan de kerstboom.                                            Er viel een kerstbal stuk.. WHOOPS. Wat deed juf nu toch? ;)  We boetseerden met plasticine en versierden mooi de kersballen, kerstboom of engel. Het kleurtje dat in dit thema werd aangebracht was GROEN. We mochten kerstlichtjes leggen volgens een patroon.  We speelden een matrix met kerstballen. De kleuters moesten heel goed kijken naar de kleur, maar ook naar de vorm van de kerstboom.  De kleuters kregen zoekkaarten waarmee ze verschillende kerstballen of andere voorwerpen moesten zoeken in de bak. Om he...

Rikki durft!

Beste ouder(s), Wat zagen we daar in klas? Waarom was het zo donker? We gingen op ontdekking in de klas zoekend naar lampjes. We leerden zo de begrippen 'licht & donker' kennen.  De Spil werd onze eerste activiteit. Daar bekeken we de voorstelling 'WOLK'. We gingen samen met de bus op stap.  In de Spil ontdekten we een wereld aan fantasie. We leerden het verhaaltje 'Rikki durft' kennen. Dit verhaaltje gaat over Rikki het konijn dat alleen in een tent gaat slapen, maar hij wordt een beetje bang in het donker. Gekoppeld aan dit verhaal gingen we aan de slag in de klas. Zo maakten we onze eigen 'Rikki' tent. Met lichtjes konden de kleuters naar hartenlust spelen. Bang zijn, wat is dat nu precies? We bekeken samen enkele prenten en stonden stil bij onze eigen gevoelens. Waarvoor ben jij eens bang?  We schenen met allerhande lichtjes in de klas. Grote lichtjes, kleine lichtjes, ... We leerden zo ook een heel moeilijk woordje kennen, namelijk een 'SCHA...

Slaap lekker, Rosalie!

Slaap lekker, Rosalie!   Met de ganse school leerden we over het boekje 'Slaap lekker, Rosalie'. Dit boekje gaat over een eendje (Rosalie) die niet wil gaan slapen. We speelden het verhaaltje na met alle juffen samen. Ook een verteltafel kwam aan bod. Bij de kleinsten stonden we stil bij de 'rituelen' voor het slapen gaan. Gekoppeld aan dit thema hadden we dan ook afgelopen vrijdag 'BEDNET' waarbij we met z'n allen pyjama's aandeden en stil stonden bij de kindjes die niet naar school kunnen wegens ziekte. Het thema leefde duidelijk bij de kinderen en ze genoten ervan om zich helemaal in te leven in het verhaal.  Kijken jullie even mee? :) Via bovenstaande QR-code kunnen jullie thuis ook het verhaaltje van Slaap lekker, Rosalie beluisteren. We speelden met alle juffen het boekje na als start van het thema. Alle kleuters en vriendjes van het 1ste leerjaar zaten samen in de turnzaal om te kijken naar het toneel. In klas gingen we hier verder op in. We stond...