Doorgaan naar hoofdcontent

Kleine muis zoekt een huis!

 Het thema 'Kleine muis zoekt een huis' loopt op zijn eind. Bij dit thema werkten we rond het prentenboek van een muis die een appel had gevonden. De appel was te GROOT om in haar holletje te passen, dus ging muis op avontuur uit en vroeg aan mol, konijn, das & beer of zij eventueel een plaats hadden voor zijn appel... 



In klas zagen we een grote, kartonnen doos. Wat was dat? We zagen er gaten in. De kleuters keken doorheen de gaten in de doos & zagen de hoofdfiguren van het verhaal. (muis, mol, das & beer)





Wie waren die dieren nou? Wat deden ze in onze klas? 
Geleidelijk aan werd de nieuwsgierigheid gewekt en kwam het prentenboek aan bod. 
De kleuters konden het prentenboek lezen in de boekenhoek of speelden het verhaal na. 





Met het regenachtige weer stonden we ook stil bij de verschillende prentenboeken die we voorheen leerden kennen. (bijv. Hoi, het regent.) In de taalboxen zitten er vaak materialen die de kleuters zelf hebben gemaakt. Dit is een ideale manier om terug te blikken en verder taal te stimuleren. 






We bekeken de verschillende gaatjes in de doos goed. Het ene gaatje was groter dan het andere. Zo leerden we stilstaan bij de begrippen GROOT/KLEIN. 


We bouwden holletjes voor de dieren in ons verhaal. Konijn en muis lagen hier heerlijk te slapen. 


Niet alleen de dieren in het verhaal namen we onder de loep maar ook de verschillende soorten appels. 
Muis hield namelijk van overheerlijke appels. 
Hieronder ziet u hoe de kleuters bezig zijn met hun fijne motoriek. Met gebruik van grijpertjes mochten de kleuters de verschillende bolletjes bij de juiste appel leggen.  
Er werd hierbij gekeken naar de verschillende kleuren van appels, maar ook de grootte kwam hierbij aan bod. 

De gekleurde bolletjes werden op grote of kleine cirkeltjes gelegd op de appel.  







De verschillende woorden uit ons thema kwamen heel veel aan bod. De vertelmuur werd hier ook voor gebruikt. 
Als de kleuters op de groene knopjes duwden aan deze vertelmuur, hoorden ze het woord dat bij de foto past.





We maakten met de plasticine appeltjes voor in de appelboom. De kleuters keken goed hoeveel appeltjes ze moesten maken. 




In de poppenhoek lagen de verschillende dieren uit ons verhaal. De kleuters konden zo het verhaal naspelen.

Op onderstaande foto zie je das en muis. 


Muis ging langs bij konijn en beer. 



We ontdekten overal gaatjes! 
We experimenteerden met allerhande buizen, gieters,..

Koekoek, wie piepte daar doorheen de gaatjes? 


We gooiden met verschillende soorten ballen doorheen onze gaatjesdoek. 
Welke gaatjes zijn groot of klein. Welke bal past doorheen welk gaatje? 



We gebruikten een overheadprojector. Daarop werden er allerhande materialen gelegd. 
( vliegenmepper, parels, gieters,... )  
De materialen werden bewust gekozen omdat de kleuters gaatjes zagen bij deze verschillende voorwerpen.

Hé, wat zagen we daar? 


Knipperdeknip in de knipbak! We stonden stil bij het kleurtje 'rood'.


We puzzelden de juiste vormen in de juiste gaatjes.


Tot de volgende keer! 







































Reacties

Populaire posts van deze blog

start schooljaar

Hier zijn we dan! Welkom in onze nieuwe klas met de nieuwe vriendjes. Dit zijn Maggy & Martha, de klaspoppen waarmee we het ganse jaar door heel wat leuke avonturen zullen beleven. Ons jaarthema gaat over ' een thuis' en hieraan gekoppeld sleutels en sleutelgaten. Zo kan je in de inkom allerhande sleutels spotten. Op de allereerste schooldag stond er een groot sleutelgat klaar, waardoor de kleuters mochten binnen stappen.  Hieraan gekoppeld was er ook een gezellig samen zijn. Zo gingen we met alle vriendjes samen in de turnzaal stilstaan bij een 'thuis'. Welke hoekjes zijn er allemaal in de klas? Waarmee kunnen we in de hoekjes spelen?  JOEPIEJEEEEEEJ! We mochten al enkele keren turnen bij juf Lore! Dat was leuk.  Bij juf Lore mogen we heel veel bewegen, waarna we ook altijd eventjes tot rust komen. Samen fruit smullen in de zon!  Welk symbooltje heb ik? Hoe ziet dat symbooltje er precies uit?  De kleuters mochten hun symbool inkleuren.  Ohla, we experi...

Het weer!

Oei, het regent.  Met dit boekje gingen we in de klas van start. We stonden stil bij 'het weer' & introduceerden het weerlied. Zo werd er een huisje geïntroduceerd met de verschillende weerselementen, waarbij er iedere dag werd besproken welk weer het was.  We gingen naar de speelplaats op onderzoek uit.  Wat zagen we in de lucht?  Welke kleuren zien we? Hoe ziet een wolk eruit?  Zo zagen we ook hoe het weer veranderde. Kijken jullie even mee? 😊 We keken naar de lucht en zagen de zon tussen de wolken heen verschijnen.  Wauw, wat begon het ineens hard te regenen! We gingen naar klas en bekeken wat we precies nodig hadden om terug naar buiten te kunnen gaan.  We namen enkele paraplu's en een goeie (regen)jas mee.  We ontdekten een spoor van onze schoenzolen op de speelplaats. Dat was leuk! We bekeken samen in klas wat we nu buiten hadden gezien en wat we nog meer wisten over 'het weer'.  Oh, snel! We moesten naar buiten want na al die rege...